Δήμαρχοι από όλη την Ευρώπη κατέθεσαν τις προτάσεις τους για το κλίμα

Εισηγητής ο Δήμαρχος Κατερίνης Κώστας Κουκοδήμος, Πρόεδρος της Επιτροπής Χωροταξίας της ΚΕΔΕ

Εισηγητής στο διαδικτυακό σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Συμφώνου των Δημάρχων, ήταν ο Δήμαρχος Κατερίνης και Πρόεδρος της Επιτροπής Χωροταξίας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κώστας Κουκοδήμος.

Η εισήγηση του κ.Κουκοδήμου επικεντρώθηκε στο συντονισμό των ελληνικών πόλεων για βιώσιμη κινητικότητα για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Το Σύμφωνο των Δημάρχων  είναι η κυριότερη ευρωπαϊκή κίνηση στην οποία συμμετέχουν τοπικές και περιφερειακές αρχές σε ό,τι αφορά την κλιματική αλλαγή και τους τρόπους προστασίας του περιβάλλοντος.

Στο σεμινάριο συμμετείχαν δήμαρχοι από όλη την Ευρώπη που κατέθεσαν τις προτάσεις τους 

 Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Στην εισήγησή του μεταξύ άλλων ο κ. Κουκοδήμος ανέφερε: «Απέναντι στην κλιματική απορρύθμιση είναι αναγκαία μια μεγάλη κινητοποίηση, οργάνωση και συντονισμός σε όλα τα επίπεδα: 

  • στο επίπεδο των κατοίκων κάθε πόλης 
  • στο επίπεδο των πόλεων 
  • στο επίπεδο των χωρών. 

Η Κεντρική Ένωση των Δήμων της Ελλάδας, δίνοντας μεγάλο βάρος στα παραπάνω, αποφάσισε να δημιουργήσει Εργαστήριο παρακολούθησης και αξιολόγησης των δράσεων των Δήμων προς την κατεύθυνση της βιώσιμης κινητικότητας, που στοχεύει στην υποστήριξη της συνεργασίας των Δήμων και στη μείωση της εξάρτησής τους από το αυτοκίνητο και τις ρυπογόνες μεταφορές. 

Με την τήρηση της ‘κοινωνικής απόστασης’ λόγω κορωνοϊού έγινε σαφές ότι οι ελληνικές πόλεις αντιμετωπίζουν ένα σοβαρό πρόβλημα έλλειψης δημόσιου χώρου, περιλαμβανομένων και των δρόμων που είναι πάρα πολύ στενοί. Οι πεζοί αναγκάζονται να περπατούν στο οδόστρωμα, διότι τα στενά πεζοδρόμια είναι γεμάτα εμπόδια, ακόμη και σταθμευμένα αυτοκίνητα, λόγω έλλειψης γκαράζ. Ο τρόπος οδήγησης είναι επίσης πολύ επιθετικός με αποτέλεσμα να έχουν εκτοπιστεί και τα ποδήλατα. 

Η πολιτεία, με νόμο που ψηφίστηκε τον Μάιο του 2020, έδωσε το δικαίωμα στους Δήμους, στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων, να αποφασίζουν και να υλοποιούν χωρίς την έγκριση υπερκείμενων κυβερνητικών φορέων, παρεμβάσεις όπως:

  • Δημιουργία λωρίδων πεζών στο οδόστρωμα
  • Δημιουργία λωρίδων ποδηλάτων
  • Πεζοδρομήσεις
  • Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30χλμ/ώρα σε δρόμους ή περιοχές κατοικίας, 

Η ΚΕΔΕ παροτρύνει τους ελληνικούς Δήμους να εκμεταλλευτούν αυτόν τον έκτακτο νόμο εξασφαλίζοντας παράλληλα συνθήκες συνεργασίας και συντονισμού μεταξύ των Δήμων. Το Παρατηρητήριο που αποφάσισε να δημιουργήσει για την Αξιολόγηση και Παροχή Συμβουλευτικών Υπηρεσιών θα παρακολουθεί το έργο τους, και τις επιδόσεις τους ως προς την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα των υλοποιήσεων. 

  • θα καταγράφει τον βαθμό αποδοχής και τις ενστάσεις των τοπικών κοινωνιών, 
  • θα προδιαγράψει τα ενδεχόμενα επόμενα βήματα προς τη μονιμοποίηση των παρεμβάσεων, εισηγούμενο απλουστεύσεις των διαδικασιών,  
  • θα συντάξει τεύχος Απολογισμού της εμπειρίας των δήμων και Οδηγιών σχεδιασμού μονιμότερης εκδοχής των έργων,
  • θα εγκαταστήσει διαδικασίες συνεργασίας μεταξύ των Δήμων, και ανταλλαγής εμπειριών και καλών και κακών πρακτικών.