Τα ηλεκτρονικά καταστήματα ήταν ανοιχτά 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα και προ πανδημίας και παραμένουν εν μέσω αυτής, καλούμενα, ωστόσο, να προσαρμοστούν σε μία νέα πραγματικότητα. Πέραν του ανταγωνισμού για την ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που παρέχουν πρέπει, πλέον, να πείσουν ότι λαμβάνουν μέτρα προστασίας για τη δημόσια Υγεία και παράλληλα να αντεπεξέλθουν στα νέα καταναλωτικά πρότυπα.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο είχε αρχίσει να… κερδίζει έδαφος πριν κάνει την εμφάνισή του ο κορονοϊός. Το 2019 υπολογίστηκε πως περίπου 4 εκατομμύρια Ελληνες θα αγόραζαν προϊόντα ή υπηρεσίες online (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου, 2019), με τη συνολική αξία των διαδικτυακών αγορών να ανέρχεται, το ίδιο έτος, σε 10,2 δισ. ευρώ.

Οσο για την παρούσα συγκυρία, έχουν μπει στη διαδικασία να το «εμπιστευτούν» καταναλωτές που μέχρι πρότινος δεν το έκαναν. Κι αυτό, καθώς λόγω καραντίνας δεν υπάρχει εναλλακτικός τρόπος πρόσβασης σε αρκετά προϊόντα που μπορεί να χρειαστούν.

Τόσο αυτοί που μαθαίνουν τώρα το ηλεκτρονικό εμπόριο όσο και οι «βετεράνοι» είναι επιφυλακτικοί για λόγους υγείας. Φοβούμενοι μη βάλουν τον ιό στο σπίτι τους, πληρώνουν μέσω πιστωτικών καρτών και PayPal, κρατούν αποστάσεις από τους μεταφορείς ζητώντας τους να αφήσουν τα προϊόντα στην πόρτα και τα απολυμαίνουν οι ίδιοι κατά την παραλαβή.

«Με αντισηπτικά»

Οι επιχειρήσεις, από την πλευρά τους, καθησυχάζουν το καταναλωτικό κοινό. «Οι οδηγοί μας είναι εξοπλισμένοι με αντισηπτικά και γάντια και μπορούν να παραδώσουν τις παραγγελίες στην πόρτα σας άμεσα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ιστοσελίδα της αλυσίδας τεχνολογικών ειδών, Πλαίσιο. Πρόσθετα σημειώνεται: «Κάθε online παραγγελία προετοιμάζεται από συνεργάτη μας που φοράει γάντια και τη συσκευάζει σε χώρο που απολυμαίνεται συστηματικά».

Αντίστοιχα μηνύματα υπάρχουν σε διάφορα e-shops, είτε αυτά αφορούν προϊόντα τεχνολογίας είτε υποδήματα, ρούχα, είδη προς άμεση κατανάλωση (π.χ. φρούτα, πίτσες, καφέδες κ.λπ.), και βέβαια σε σούπερ μάρκετ.

Στο μεταξύ, ειδικά τα τελευταία έχουν δει τις παραγγελίες τους που αφορούν σε κατ’ οίκον εξυπηρέτηση να υπερδιπλασιάζονται, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα στον χρόνο παράδοσης. Υπάρχουν περιπτώσεις ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στην Αττική, όπου, λόγω του φόρτου παραγγελιών, η πρώτη διαθέσιμη ημερομηνία παράδοσης που δίνεται από το σύστημά τους υπερβαίνει τον ένα μήνα.
Για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση η πρώτη κίνηση που έκαναν ήταν να προβούν σε προσλήψεις.

Μία άλλη πρωτοβουλία ήταν οι συνέργειες. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως μέσα στην εβδομάδα επεκτάθηκε σε τρεις περιοχές (Κερατσίνι, Σπάτα και Αγιο Δημήτριο), μετά την πιλοτική εφαρμογή στο Περιστέρι, η συνεργασία του Σκλαβενίτη με την πλατφόρμα παραγγελίας φαγητού, e-food.

Υπενθυμίζεται πως, μέσω της τελευταίας, παρέχεται η δυνατότητα επιλογής από 2.500 βασικά προϊόντα που διατίθενται στο σούπερ μάρκετ.

Κατακλυσμός προσφορών

Οι μεγάλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται χρόνια στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, έχοντας οργανωμένο δίκτυο εξυπηρέτησης, μπόρεσαν πιο γρήγορα να προσαρμοστούν στις νέες καταναλωτικές ανάγκες που «γεννάει» η καραντίνα.

Ο «βομβαρδισμός» από ενημερωτικά e-mails, κυρίως, από τις αλυσίδες καταστημάτων τεχνολογικών ειδών, προσομοιάζει με τη διευρυμένη Black Friday, που έχει καθιερωθεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, τον Νοέμβριο. Οι εταιρίες κάνουν λόγο για τιμές… νοκ άουτ, για ασυναγώνιστες προσφορές, για εκπτώσεις άνω του 50% σε επιλεγμένα είδη, για ετοιμοπαράδοτα προϊόντα κ.λπ.

Από εκεί και πέρα, η επιβεβλημένη παραμονή στο σπίτι λόγω κορονοϊού οδήγησε και σε νέα κατηγοριοποίηση προϊόντων. Για παράδειγμα, η αλυσίδα τεχνολογικών ειδών Public έχει δημιουργήσει τις εξής τρεις κατηγορίες: 1. Γυμναζόμαστε σπίτι. 2. Μαγειρεύουμε σπίτι. 3. Δουλεύουμε σπίτι. Στόχος είναι να έχει άμεση πρόσβαση ο καταναλωτής στα αντίστοιχα με τα ενδιαφέροντά του και γενικότερα τις ανάγκες του προϊόντα, εν μέσω καραντίνας.

Και οι πιο παραδοσιακές επιχειρήσεις εκσυγχρονίζονται, με τη σειρά τους. Στις αρχές της εβδομάδας ανακοινώθηκε το λανσάρισμα του πρώτου e-shop των Καφεκοπτείων Λουμίδη. «Συμβαδίζουμε με τις εξελίξεις και θέτουμε παράλληλα ως προτεραιότητα την εξυπηρέτηση των πελατών μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες. Δημιουργήσαμε ένα ολοκαίνουργιο e-shop με στόχο να κάνουμε την παραμονή στο σπίτι πιο γλυκιά και ευχάριστη, να κρατήσουμε συντροφιά με τα προϊόντα των καφεκοπτείων μας στους Ελληνες καταναλωτές και να μεταφέρουμε την αυθεντική εμπειρία καφέ στον χώρο τους», δήλωσε ο εμπορικός διευθυντής της εταιρίας, Ιάσων Λουμίδης.

Τέλος, δεν είναι λίγες οι εταιρίες που έχουν ρίξει τη συνολική αξία αγορών πάνω από την οποία παρέχουν δωρεάν παράδοση των προϊόντων τους. Για παράδειγμα, ενώ προ υγειονομικής κρίσεως ο καταναλωτής σε κάποια e-shops μπορεί να έπρεπε να βάλει στο «καλάθι» του ένα ή και περισσότερα είδη συνολικής αξίας 50 ευρώ για να μην πληρώσει μεταφορικά έξοδα, τώρα το ποσό αυτό έχει μειωθεί. Κάποιες, μάλιστα, επιχειρήσεις έχουν δωρεάν μεταφορικά, ανεξαρτήτως της αξίας που έχει η παραγγελία, και άλλες σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, π.χ. σε όλα τα laptops, σε κινητά τηλέφωνα, σε τηλεοράσεις κ.λπ.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής