Υπόμνημα προς την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ για την εξ’ αποστάσεως  διδασκαλία
Όλοι εμείς οι γονείς, μαζί με τα παιδιά μας, βιώνουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση! Σε αυτές τις συνθήκες, με υπευθυνότητα ακολουθούμε τις οδηγίες και κατευθύνσεις του ΕΟΔΥ και των αρμόδιων επιστημονικών φορέων και προσπαθούμε να δείξουμε την αλληλεγγύη μας σε όσους τη χρειάζονται.Είναι, βέβαια, ξεκάθαρο για εμάς ότι το να μείνουμε σπίτι είναι ζήτημα συλλογικής αλληλεγγύης και όχι απλά ατομικής ευθύνης! Δυστυχώς ανάμεσά μας είναι πολλοί οι γονείς που δέχτηκαν τις σοβαρές συνέπειες που έφερε η πανδημία, όπως η ανεργία, η ελαστική εργασία, η μείωση μισθών. Αρκετοί από εμάς δουλεύουμε σε Σούπερ Μάρκετ, σε νοσοκομεία, σε επιχειρήσεις που πολλές φορές δεν τηρούν τα στοιχειώδη μέτρα προστασίας.  Αυτή η πραγματικότητα  πρέπει να μας ενεργοποιήσει όλους, ώστε να απλώσουμε το χέρι μας σε όποιον το χρειάζεται.Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο θέλουμε να υποστηρίξουμε τα παιδιά μας που αυτή τη στιγμή βιώνουν έντονο άγχος και ανασφάλεια. Ιδιαίτερα μας απασχολεί η απομάκρυνσή τους από το κοινωνικό τους περιβάλλον και την εκπαιδευτική διαδικασία. Βρίσκονται στο σπίτι με ένα σωρό ερωτηματικά για το τι είναι αυτό που συμβαίνει και κυρίως για το πώς και πότε θα ξεπεραστεί. Αυτά τα ερωτήματα γιγαντώνονται για τα παιδιά της Γ΄Λυκείου που δίνουν Πανελλαδικές εξετάσεις. Η κύρια ανησυχία όλων των γονιών αφορά στη συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στο πώς θα καλυφθεί η ύλη και δε θα χαθεί η σχολική χρονιά.Θέλουμε ο χρόνος των παιδιών μας να γεμίσει εποικοδομητικά και η εκπαίδευση από απόσταση να είναι αποτελεσματική. Αν και γνωρίζουμε πως η διαδικτυακή εκπαίδευση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φυσική επαφή του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του, υπό τις παρούσες, έκτακτες συνθήκες, θεωρούμε μείζονος σημασίας την ισότιμη παροχή της δυνατότητας εξ΄ αποστάσεως  εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές της χώρας, με προτεραιότητα τους μαθητές της Γ’ Λυκείου.Μπορεί το Υπουργείο Παιδείας να θέλει να μας  παρουσιάσει μια ιδανική κατάσταση-οπου όλα λειτουργούν ρολόι-  αλλά η πραγματικότητα με βάση την εμπειρία γονιών και εκπαιδευτικών απέχει πολύ. 15 μέρες μετά το κλείσιμο των σχολείων  ουσιαστικά δεν έχει γίνει καμιά οργανωμένη προσπάθεια για να μπορέσουν όλοι οι μαθητές να μπορέσουν να συμμετέχουν  εξ αποστάσεως διδασκαλίαΗ σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει ιδιαίτερα προβλήματα, ώστε να επιλεγεί και να γενικευτεί (όχι μόνο τεχνικά άλλα και παιδαγωγικά) στο Δημοτικό τα οποία από ότι φαίνεται δε λαμβάνει υπόψη το Υπουργείο π.χ. η ανάγκη προμήθειας ειδικού τεχνικού εξοπλισμού (κάμερες), η αδυναμία ταυτόχρονης παρακολούθηση του “μαθήματος” σε οικογένειες με δύο παιδιά κ.ο.κ. Το βασικό είναι ότι τα μικρότερα σε ηλικία παιδιά δεν έχουν την δυνατότητα να χειριστούν τα μέσα, να συμμετέχουν με μια σχετική αυτονομία στην διαδικασία. Αναρωτιόμαστε εάν τελικά το ζητούμενο για το Υπουργείο είναι να γίνεται μάθημα στους γονείς ή να στηριχθούν οι εκπαιδευτικοί στην προσπάθειά τους να είναι κοντά στα παιδιά. Η επιλογή γενίκευσης αυτής της μορφής εκ των προτέρων αποκλείει χιλιάδες μαθητές. Εγείρει πιο πολλά ζητήματα από όσα, το Υπουργείο υποστηρίζει ότι, θα λυθούν.          Παρά τις τεράστιες δυσκολίες αρκετοί εκπαιδευτικοί από την πρώτη στιγμή χρησιμοποίησαν  κάθε πρόσφορο μέσο για επικοινωνία  με τους γονείς και τους μαθητές μας, ώστε να  σταθούνε δίπλα μας. Φυσικά όλοι εμείς γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές «παλεύουμε» στην κυριολεξία με το ηλεκτρονικό σύστημά σας, να «σέρνεται», να «πέφτει», να  μας πετάει έξω! Αλήθεια πού πήγαν τα τόσο εκατομμύρια ευρώ για το περίφημο “ψηφιακό σχολείο”, για το “νέο σχολείο”, που διαφήμιζαν εδώ και χρόνια όλες οι κυβερνήσεις;Δυστυχώς, το Υπουργείο Παιδείας δεν απαντά σε καίρια ερωτήματα σχετικά με τις υποδομές-προϋποθέσεις που απαιτούνται από γονείς και εκπαιδευτικούς για τα διαδικτυακά μαθήματα, όπως είναι η επάρκεια γνώσεων για όλα τα μέλη αλλά και καλό εξοπλισμό (Η/Υ, δωρεάν ίντερνετ, ταχύτητες ίντερνετ κ.α.), ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες αυτές ανάγκες.Η Ομοσπονδία μας έγινε δέκτης πολλών καταγγελιών από γονείς που δεν διαθέτουν τα παραπάνω, με αποτέλεσμα τα παιδιά τους να αποκλείονται από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση! Όμως και αρκετοί που τα διαθέτουν δεν μπορούν να πάρουν κωδικούς από το Σχολικό Δίκτυο. Και αν πάρουν, μετά δεν τους αναγνωρίζει το σύστημα, (π.χ. στην πλατφόρμα e-me όταν στέλνεις πρόσκληση για να γίνεις μέλος) η πλατφόρμα πολλές φορές δεν ανταποκρίνεται παρά μόνο αργά το βράδυ κλπ.Εκτός από τις δυσκολίες στη συμμετοχή στην ασύγχρονη εκπαίδευση, η έλλειψη σε αρκετούς γονείς του επιπλέον αναγκαίου εξοπλισμού, όπως κάμερες, μικρόφωνα, κ.α., έχει συνέπεια να αδυνατούν πολλά παιδιά να συμμετέχουν στη σύγχρονη μορφή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αντίστοιχα, για εμάς τους γονείς αλλά και τα παιδιά μας, η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες (κινητό, social media, gaming) δεν μπορεί να θεωρείται ικανή συνθήκη για τη χρήση των παιδαγωγικών εργαλείων.Είναι τουλάχιστον ανεδαφική η κατεύθυνση του Υπουργείου να γενικευτεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και στους μαθητές του Δημοτικού ,την ίδια στιγμή που δεν έχουν παρθεί τα αναγκαία μέτρα για μεγαλύτερους μαθητές. Απαιτούμε από το Υπουργείο αντί για τέτοιου είδους κατευθύνσεις να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την ισότιμη συμμέτοχη όλων των μαθητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:●        Έκτακτη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Παιδείας, για την αγορά του απαραίτητου τεχνολογικού εξοπλισμού και δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο, που είναι όροι απαραίτητοι για την ισότιμη πρόσβαση στην εξ αποστάσεως διδασκαλία. Κάθε μαθητής να έχει ένα δωρεάν tablet και απεριόριστη σύνδεση στο internet. Καμία διακοπή ρεύματος ή σύνδεσης στο διαδίκτυο για κανένα σπίτι.●        Να δοθούν άμεσα συγκεκριμένες απαντήσεις από το Υπουργείο Παιδείας για τον χρόνο λήξης του Σχολικού Έτους. Αντίστοιχα να αποφασιστεί η μη διεξαγωγή των Προαγωγικών εξετάσεων των τάξεων του γυμνασίου και λυκείου και προ παντός η ημερομηνία διενέργειας των Πανελληνίων Εξετάσεων, καθώς και ο άμεσος προσδιορισμός της εξεταστέας ύλης. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία να επικεντρωθεί μόνο σε επανάληψη της διδαχθείσας ύλης, ενώ η ύλη που θα  “παραδοθεί “ με τηλε-διδασκαλία, να μη θεωρηθεί εξεταστέα.●        Επιπλέον μέτρα για τα παιδιά των πολύ φτωχών λαϊκών οικογενειών, ελληνόπουλα, προσφυγόπουλα και μεταναστόπουλα, που όχι μόνο δεν έχουν κανένα μα κανένα τεχνολογικό μέσο για την όποια εξ αποστάσεως διδασκαλία, αλλά πεινάνε ή είναι άστεγες οικογένειες●        Μέριμνα ώστε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση να λάβει υπόψη τις ειδικές ανάγκες των μαθητών που είναι ενταγμένοι σε τμήματα ένταξης ή είχαν παράλληλη εκπαιδευτική στήριξη.