Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από χθες, Τρίτη 7 Ιουλίου, σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών με διάφορες φορολογικές παρεμβάσεις, μεταξύ των οποίων και η αναστολή καταβολής τέλους επιτηδεύματος με τις φετινές φορολογικές δηλώσεις για τους αγρότες του κανονικού καθεστώτος ΦΠΑ.

Συγκεκριμένα, η εν λόγω αναστολή έχει περιληφθεί ως άρθρο 3 στο σχέδιο νόμου και η αιτιολογική έκθεση για το συγκεκριμένο άρθρο αναφέρει τα εξής: «Με τις υφιστάμενες διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α’ 152) ορίζεται ότι εξαιρούνται από την καταβολή του τέλους επιτηδεύματος οι ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και οι ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα, εφόσον δεν έχουν παρέλθει πέντε (5) έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι ατομικές επιχειρήσεις, εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία (3) έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του.

Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας. Επίσης, με την ΑΥΟ – ΠΟΛ. 1167/2.8.11, ορίστηκε ότι για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (επιβολή τέλους επιτηδεύματος) οι αγρότες ειδικού καθεστώτος δεν θεωρούνταν επιτηδευματίες. Συνεπώς, οι αγρότες που υπάγονται στο ειδικό καθεστώς ΦΠΑ δεν υποχρεούνται να καταβάλουν τέλος επιτηδεύματος καθώς δεν θεωρούνται επιτηδευματίες. Επιπρόσθετα, κατ’ εφαρμογή των ανωτέρω, με την ΠΟΛ 1053/2014 ορίζεται απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος των αγροτών κατά τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.

Δεδομένης της δύσκολης συγκυρίας που έχει διαμορφωθεί λόγω των δυσκολιών που προκλήθηκαν από τη διασπορά του κορωνοϊού Covid-19 κρίνεται σκόπιμη, για το φορολογικό έτος 2019, η εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής τέλους επιτηδεύματος και των αγροτών Κανονικού Καθεστώτος ΦΠΑ για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ».

Το άρθρο

Αναλυτικά το πήρες περιεχόμενο του εν λόγω άρθρου έχει ως εξής:

Άρθρο 3

Αναστολή υποχρέωσης καταβολής τέλους επιτηδεύματος για τους αγρότες κανονικού καθεστώτος ΦΠΑ

Στο τέλος της παρ. 3 του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α΄152) προστίθεται εδάφιο και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις καταβολής του τέλους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους. Επίσης εξαιρούνται ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και η ατομική άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος, εφόσον δεν έχουν παρέλθει πέντε (5) έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία (3) έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας. Από το φορολογικό έτος 2018 και εφεξής εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής τέλους οι αγρότες – μέλη αγροτικών συνεταιρισμών που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του ν. 4384/2016 (Α’ 78), οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του ν. 1566/1985 (Α’ 167), οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων, καθώς και οι επιχειρήσεις ανεξαρτήτως νομικής μορφής που βρίσκονται σε εκκαθάριση, πτώχευση ή αδράνεια. Σε περίπτωση που η αδράνεια δεν καταλαμβάνει ολόκληρο το φορολογικό έτος εφαρμόζεται αναλογικά η παρ. 2.

Ειδικά για το φορολογικό έτος 2019 εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος οι αγρότες κανονικού καθεστώτος για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ.».

Το νομοσχέδιο

Όσον αφορά το πλήρες περιεχόμενο του νομοσχεδίου, σε σχετική ανακοίνωση που δόθηκε στην δημοσιότητα χθες από το αρμόδιο υπουργείο αναφέρονται τα εξής:

«Το Υπουργείο Οικονομικών διαμορφώνει σταθερά ένα συνεκτικό, ρεαλιστικό, ολοκληρωμένο και, ταυτόχρονα, δυναμικό σχέδιο για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, και μέσω σημαντικών φορολογικών παρεμβάσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζει τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις, θέτοντας από σήμερα, Τρίτη, 7 Ιουλίου 2020 σε δημόσια διαβούλευση νομοθετική πρωτοβουλία με νέες φορολογικές παρεμβάσεις, καθώς και για την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία δευτερογενούς ενωσιακού δικαίου, και συγκεκριμένα των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ) 2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475.

Το σχέδιο νόμου «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ) 2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475 και άλλες διατάξεις» περιλαμβάνει διατάξεις που αποσκοπούν στην προσέλκυση επενδύσεων, στη διαμόρφωση ευνοϊκού φορολογικού περιβάλλοντος, σε στοχευμένες φορολογικές απαλλαγές, σε εξορθολογισμό της φορολογίας των οχημάτων που λαμβάνει υπόψη τους περιβαλλοντικούς στόχους και πολιτικές, με σκοπό να στηριχθούν οι θέσεις εργασίας και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, βάσει των πλέον πρόσφατων ελληνικών και ευρωπαϊκών δεδομένων. Επιπλέον, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις στο πεδίο της εξώδικης επίλυσης των εκκρεμών ενώπιον των δικαστηρίων φορολογικών διαφορών, που αποσκοπούν στην ταχεία επίλυσή τους, την αποσυμφόρηση της Διοικητικής Δικαιοσύνης, και την τόνωση των φορολογικών εσόδων.

Εξίσου σημαντικές παρεμβάσεις περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση των οδηγιών, οι οποίες αφορούν τη θεσμοθέτηση μηχανισμού επίλυσης φορολογικών διαφορών σε επίπεδο ΕΕ, την περαιτέρω διοικητική συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ κατά του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού, τη θέσπιση κανόνων κατά πρακτικών φοροαποφυγής που έχουν άμεση επίπτωση στη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ (φορολογία εξόδου, υβριδικές συμφωνίες, ΦΠΑ). Με βάση τους νέους αυτούς κανόνες, επιδιώκεται να προσδιορίζεται ορθότερα το φορολογητέο εισόδημα στην Ελλάδα, όπως και σε κάθε άλλο κράτος μέλος, και να διαφυλάσσεται η φορολογική βάση της Χώρας.

Τέλος, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, τη σύσταση Γραφείου Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς και για την επίλυση θεμάτων, τα οποία είχαν απασχολήσει σημαντικά το ΝΣΚ από την πλευρά της απονομής ουσιαστικής δικαιοσύνης και εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων.

Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, που έλαβε υπόψη προτάσεις των οικονομικών και κοινωνικών εταίρων, διαρθρώνεται σε τρία μέρη:

1.Με το Μέρος Πρώτο (άρθρα 1 έως 10) επιδιώκεται η ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, αφενός, με την παροχή φορολογικών κινήτρων και στοχευμένων φορολογικών απαλλαγών, και αφετέρου με την εξωδικαστική επίλυση των εκκρεμών φορολογικών διαφορών.

2.Με το Μέρος Δεύτερο (άρθρα 10 έως 56) επιδιώκεται η ενσωμάτωση ενωσιακού δικαίου στην ελληνική νομοθεσία που συντείνει στον ορθότερο προσδιορισμό της φορολογίας φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων σε επίπεδο ΕΕ, στην επίλυση των φορολογικών τους διαφορών, στην καλύτερη λειτουργία της ενιαίας εσωτερικής αγοράς και εν τέλει στη διαφύλαξη της φορολογικής βάσης της Χώρας.

3.Με το Μέρος Τρίτο (άρθρα 57 έως 61) επιδιώκεται η υποστήριξη της λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, καθώς και η επίλυση θεμάτων για την εκτέλεση των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, την άσκηση κτηματολογικών αγωγών και άλλων σχετικών θεμάτων.

Δεδομένης της σπουδαιότητας του νομοσχεδίου για ολόκληρη την ελληνική οικονομία και κοινωνία, το Υπουργείο Οικονομικών καλεί κάθε κοινωνικό και οικονομικό εταίρο, καθώς και κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη, να συμμετάσχει στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, διατυπώνοντας τις απόψεις και τις παρατηρήσεις του για τη βελτίωση των διατάξεων του παρόντος.

Η διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου διενεργείται μέσω του δικτυακού τόπου www.opengov.gr και θα ολοκληρωθεί την Τρίτη, 14 Ιουλίου 2020 και ώρα 20.00».

Επισημαίνεται πως το νομοσχέδιο περιέχει σημαντικές διατάξεις όπως:

-Προσθήκη άρθρου 5Β στον ΚΦΕ και συμπλήρωση ρύθμισης άρθρου 67 ΚΦΕ – Εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος φυσικών προσώπων, δικαιούχων εισοδήματος από συντάξεις που προκύπτουν στην αλλοδαπή, τα οποία μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα

-Τροποποίηση άρθρων 14 και 42Α ΚΦΕ – Απαλλαγή της δωρεάν διάθεσης μετοχών και των διατακτικών εσωτερικού τουρισμού υπό όρους από τη φορολογία εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις- Ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση της υπεραξίας που προκύπτει από δικαιώματα προαίρεσης και δωρεάν διάθεση μετοχών

-Δικαιώματα προαίρεσης – Δωρεάν διάθεση μετοχών

-Αναστολή υποχρέωσης καταβολής τέλους επιτηδεύματος για τους αγρότες κανονικού καθεστώτος ΦΠΑ

-Τροποποίηση των άρθρων 121 και 123 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα – Τέλος ταξινόμησης επιβατικών και φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης

-Τροποποίηση του άρθρου 10 του ν. 438/1976 – Απαλλαγές από δασμούς, Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και Φόρο Κατανάλωσης υπό όρους των ειδών για τον εφοδιασμό επαγγελματικών πλοίων

-Απαλλαγή από φόρο, κράτηση ή ασφαλιστική εισφορά των υποτροφιών του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ)

-Τροποποίηση Παραρτήματος ΙΙΙ Κώδικα ΦΠΑ- Υπαγωγή στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ των μουσικών βιβλίων

-ΕΞΩΔΙΚΗ ΕΠΙΛΥΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών

-Τροποποίηση του άρθρου 22 του ΚΦΔ – Δυνατότητα αναδρομικής ισχύος των αποφάσεων Προέγκρισης Μεθοδολογίας Ενδοομιλικής Τιμολόγησης

-Τροποποίηση άρθρου 13 ν. 4557/2018 – Ηλεκτρονική διαβίβαση προς τα πιστωτικά ιδρύματα και τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς στοιχείων του πρόσφατου προσδιορισμού φόρου εισοδήματος με συναίνεση του πελάτη – φορολογούμενου

Για συμμετοχή στην διαβούλευση επισκεφθείτε τον σύνδεσμο: http://www.opengov.gr/minfin/?p=9312

Συνοδευτικά αρχεία

Η αιτιολογική έκθεση Το σχέδιο νόμου