Σε ποια προϊόντα καταγράφονται οι μεγαλύτερες μειώσεις και αυξήσεις τιμών.
Μείωση της τάξης του 1,92% κατά μέσο όρο κατέγραψαν οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Ιούνιο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.
Παράλληλα, στις 12 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων που εξετάστηκαν στο πλαίσιο της έρευνας καταγράφηκε μείωση των τιμών.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ, η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Ιούνιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός της τάξης του 1,92% (έναντι -1,25% τον Μάιο, +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024).
Αυτή η μεταβολή οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω καλοκαιριού, σημειώνει το Ινστιτούτο.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις εξής κατηγορίες:
Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -10,66%
Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: –6,13%
Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -5,05%
Τροφές και είδη για κατοικίδια: -4,91%
Αυγά και βούτυρα: -4,33%
Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023. Στα υπόλοιπα είδη, οι μειώσεις είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, αναφέρει ο ΙΕΛΚΑ.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις
Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +6,46%
Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +5,02%
Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,25%
Τρόφιμα παντοπωλείου: +3,51%
Οινοπνευματώδη ποτά: +2,77%
Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, της ζάχαρης και του κακάο και από άλλα κόστη παραγωγής, επισημαίνει ο ΙΕΛΚΑ.
Οι λόγοι της συγκράτησης των τιμών
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ είναι:
– Καλύτερες συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες τον Μάιο 2024 και εποχικότητα. Οι περσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Οι καλύτερες φετινές καιρικές συνθήκες έχουν μειώσει τις τιμές στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά άνω του 10%. Παράλληλα η εποχικότητα στα προϊόντα της κατηγορίας επηρεάζει περισσότερο την πορεία του συνολικού δείκτη.
– Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
– Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).
– Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
– Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
– Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
– Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Πηγή: dnews.gr