Επιστολής συνέχεια…. (Επισκέψιμη Μουσειακή Αποθήκη Μακρυγιάλου)
Ας μας ξεκαθαρίσει επιτέλους η «Πρωτοβουλία Πολιτών για τον Πολιτισμό στην Πιερία» τι συμβαίνει στην Επισκέψιμη Μουσειακή Αποθήκη Μακρυγιάλου:
1) Το κτίριο είναι ασαφές(;;;) (επιστολή Νο 1) ή ελλιπές (επιστολή Νο 2);
2) Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται είναι θεωρητικά και μη πρέποντα (επιστολή Νο 1) ή αξιόλογα (επιστολή Νο 2);
3) Το προσωπικό της υπηρεσίας είναι μη εξειδικευμένο και αγενές (επιστολή Νο 1) ή έχει πολυετή εμπειρία και εργάζεται υποδειγματικά, με υπερβάλλοντα ζήλο (επιστολή Νο 2);
4) Το αυτοκόλλητο χαρτί (επιστολή Νο 1) υπάρχει ή δεν υπάρχει τελικά (καμία αναφορά στην επιστολή Νο 2);
5) Ο χώρος έχει απρόσωπο και ερασιτεχνικά στημένο χαρακτήρα (επιστολή Νο 1) ή είναι σύγχρονης τεχνολογίας (;;;;) και υψηλών προδιαγραφών (επιστολή Νο 2);
6) Τελικά θέλουμε αλλαγή ΦΕΚ και ονοματοδοσίας(;;;) (επιστολή Νο 1) ή όχι (καμία αναφορά στην επιστολή Νο 2);
7) Τελικά επιθυμούν οι υπογράφοντες τοποθέτηση νέου Προϊστάμενου (επιστολή Νο 1) ή όχι (καμία αναφορά στην επιστολή Νο 2);
Και πάμε τώρα στα ποιο σοβαρά ερωτήματα/απορίες/υπόνοιες που θέτουν ή γεννούν τα δύο αυτά “υπέροχα κείμενα”:
1) Αφού ο χώρος με τις δεδομένες συνθήκες λειτουργεί ανώμαλα ή είναι κλειστός -όπως διατείνονται οι κατά καιρούς “επίτροποι”- πώς κατάφεραν να μπουν όσοι τον επισκέφτηκαν ώστε να τον κρίνουν ως επιεικώς απαράδεκτο, σύμφωνα με τα συμφραζόμενα;
2) Όσοι από την άλλη δεν τον επισκέφθηκαν “in situ” (είτε γιατί δεν γνωρίζουν τι είναι αυτό το κτίριο είτε γιατί νομίζουν ότι είναι κλειστό, είτε γιατί απλώς δεν έχουν καμιά σχέση με την Πιερία -αλλά ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό της) πώς έχουν άποψη για κάτι που δεν είδαν; Και τελικά, όποιος “υπογράφει” ένα κείμενο που συνέταξε κάποιος άλλος, φέρει ή δε φέρει το βάρος της υπογραφής του;
3) Γιατί τα μέλη της επιστολής Νο 1 είναι ως επί το πλείστον άλλα από αυτά της Νο 2;. Τι απέγιναν οι πρώτοι;;;
4) Και στην τελική, ποιον «κόφτει» στα αλήθεια το που θα γίνονται τα εκπαιδευτικά;;;
Το διακύβευμα είναι και πάλι ένα και είναι το Νο 11 της δεύτερης επιστολής (πρώην Νο 14). Όσοι ζούμε εδώ μέσα το ξέρουμε πολύ καλά: Μια θεσούλα για την πάρτη μας (και ο νοών νοείτω)
Οι μάσκες πέσανε “in situ”, ΚΑΛΗ ΑΠΟΚΡΙΑ
Υ.Γ. Οι κοινοτικές εκτάσεις παραχωρούνται από τις κοινότητες και όχι από τους κατοίκους!
Η Νέα Διορθωμένη επιστολή προς την κ. Μενδώνη.
ΠΡΟΣ:
Υπουργό Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη
Δευτέρα 04/03/2024
ΘΕΜΑ: Επισκέψιμη Μουσειακή Αποθήκη Μακρυγιάλου Πιερίας
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στην Επισκέψιμη Μουσειακή Αποθήκη Μακρυγιάλου Πιερίας.
Το εν λόγω κτίριο παραμένει ακόμη και σήμερα ελλιπές, με πολλά προβλήματα και χωρίς την ανάλογη κρατική υποστήριξη συγκριτικά με τη σπουδαιότητα των ευρημάτων της βόρειας Πιερίας.
Το αποτέλεσμα είναι να μην έχει την αναμενόμενη ανταποδοτικότητα στην τοπική κοινωνία, ούτε την κατάλληλη προβολή της πολύ πλούσιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της ευρύτερης περιοχής της Πιερίας.
Χρειάζεται να τονίσουμε πως εκτιμούμε τις τεράστιες προσπάθειες που καταβάλλει η Υπηρεσία και οι υπάλληλοι της ΕΦΑ Πιερίας, οι οποίοι εδώ και πολλά χρόνια εργάζονται υποδειγματικά και παρ’ όλες τις ελλείψεις, κάνουν το καλύτερο δυνατό, όπως χαρακτηριστικά τα αξιόλογα εκπαιδευτικά προγράμματα που παρουσιάζουν σε σχολεία όλης της Ελλάδας.
Πιο συγκεκριμένα, αιτούμαστε για τον χώρο τα εξής:
Να τοποθετηθεί έξω από την είσοδο του κτιρίου κανονική κι ευδιάκριτη προβλεπόμενη σήμανση με τον τίτλο του κτιρίου στα ελληνικά και αγγλικά, καθώς και το σημείο για την ΕΙΣΟΔΟ/ΕΞΟΔΟ. Ας σημειωθεί ότι ακόμη και ντόπιοι πολίτες δεν γνωρίζουν τι είναι αυτό το κτίριο κι επίσης όσοι το επισκέπτονται δεν αναγνωρίζουν από πού μπορούν να εισέλθουν, καθώς υπάρχουν τρεις πύλες χωρίς πουθενά τη βασική σήμανση. Χαρακτηριστικά, στο από 29/06/2021 με ΑΠ 303592
της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων αναφέρεται ότι «η υπηρεσία, ωστόσο, αντιλαμβανόμενη την ουσία του αιτήματός σας, προτίθεται στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να τοποθετήσει μία ευδιάκριτη πινακίδα». Δυστυχώς ακόμη και σήμερα δεν έχει γίνει το προαναφερθέν, αν και πέρασε μεγάλο χρονικό διάστημα μετά το κατατεθέν αίτημα Πολιτών. Πιστεύουμε πως η σήμανση είναι σημαντική, καθώς πέρα από την υπόδειξη της ταυτότητας του κτιρίου, θα δώσει περαιτέρω τη δυνατότητα προσέλκυσης επισκεπτών.
Να καλλωπιστεί ο εξωτερικός προαύλιος περιβάλλων χώρος του κτιρίου, καθώς η τωρινή εικόνα δεν είναι η προσδοκώμενη για ένα κτίριο με μουσειακό χαρακτήρα και επισκέψιμο. Θα ήταν το ιδανικό να συνάδει αρμονικά ο ρόλος του με την εξωτερική εικόνα μέσω ενός καλαίσθητα διαμορφωμένου κήπου.
Να μεταφερθούν όλες οι αρχαιότητες των ανασκαφών της βόρειας Πιερίας στην ΕΜΑΜ, οι οποίες παραμένουν σε διάφορα σημεία. Επιτακτική είναι κυρίως η επιστροφή των ευρημάτων που εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης στη μόνιμη συλλογή «Ο χρυσός των Μακεδόνων» (όπως χρυσά στεφάνια, κοσμήματα κτλ). Άλλωστε, ήδη στην ΕΜΑΜ υπάρχουν σύγχρονης τεχνολογίας χώροι προς φύλαξη πολύτιμων και ευαίσθητων αντικειμένων. Είναι μέγιστης σημασίας να επιστραφούν όλα όσα ανήκουν στη βόρεια Πιερία, στο φυσικό τους χώρο, εφόσον βέβαια διατίθεται πλέον ένα τόσο υψηλών προδιαγραφών κτίσμα. Τα συγκεκριμένα αντικείμενα ήταν άλλωστε κι ο λόγος για τον οποίο κατασκευάστηκε αυτό το κτίριο και γι’ αυτό οι κάτοικοι της περιοχής παραχώρησαν το πιο κεντρικό οικόπεδο που είναι στο πιο κομβικό σημείο.
Να αφαιρεθούν τα τραπεζοκαθίσματα από τους εκθεσιακούς χώρους, για να γίνει η εικόνα πιο ξεκάθαρα μουσειακή. Επίσης, προτείνουμε να χρησιμοποιείται η βιβλιοθήκη σαν σημείο συναθροίσεων και πραγματοποίησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Καλό θα ήταν να γίνει προσβάσιμη στο κοινό που αγνοεί την ύπαρξή της κι έχει κάθε δικαίωμα να κάνει χρήση της προς μελέτη κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες.
Να γεμίσουν με εκθέματα οι προθήκες που είναι διαθέσιμες και να μπούνε κι άλλες επιπλέον, όπου προβλέπεται βάσει σχετικής μουσειολογικής μελέτης.
Να μην παραμένουν κλειστές οι αίθουσες του επάνω ορόφου που οφείλουν να είναι επισκέψιμες προς το κοινό, ν’ ανοίξουν όλες, αποκτώντας έτσι καθαρά μουσειακό χαρακτήρα και ρόλο. Τα διαθέσιμα εκθέματα αποτελούν ένα ελάχιστο δείγμα μπροστά στον πλούτο των ευρημάτων που έχουν καρποφορήσει οι ανασκαφές πολλών ετών.
Ενδεικτικά, να τοποθετηθούν ως εκθέματα προς το κοινό ευρήματα από τις ανασκαφές του Νεολιθικού οικισμού του Μακρυγιάλου, καθώς και οι επιγραφές της αρχαίας Μεθώνης. Θεωρούμε πως τα συγκεκριμένα έχουν μεγάλη σημασία, αφού πρόκειται για αρχαιολογικό υλικό που έχει γίνει αντικείμενο μελέτης της Παγκόσμιας Επιστημονικής Αρχαιολογικής Κοινότητας. Σημειωτέον ότι για τις επιγραφές της αρχαίας Μεθώνης υπάρχουν ακόμη και τα απαιτούμενα γραφικά από την περιοδική έκθεση που είχε γίνει από 12/09/2013 έως 31/12/2014 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και δυστυχώς ακόμη δεν έχουν τοποθετηθεί, αν και υπάρχει άπλετος χώρος. Άλλωστε, όπως είχαμε πληροφορηθεί η μία αίθουσα του επάνω ορόφου εκ των τριών προοριζόταν αποκλειστικά γι’ αυτή τη συλλογή.
Τα γραφικά που υπάρχουν στις αίθουσες να είναι διαθέσιμα και στην αγγλική γλώσσα, καθώς σε όλους τους μουσειακούς χώρους οι γραπτές επεξηγήσεις οφείλουν να είναι δίγλωσσες, πολύ παραπάνω όταν πρόκειται για μια τουριστική περιοχή όπως είναι η συγκεκριμένη.
Να προστεθεί στην ιστοσελίδα της ΕΦΑ Πιερίας το κτίριο της ΕΜΑΜ, το οποίο είναι ανύπαρκτο: https://www.culture.gov.gr/el/ministry/SitePages/viewyphresia.aspx?iID=1692
Διεύρυνση του ωραρίου επισκεψιμότητας του κοινού κατά τους θερινούς μήνες (να ανοίγει απογεύματα και Σαββατοκύριακα), όπως άλλωστε ισχύει για τα μουσεία κι αρχαιολογικούς χώρους της ελληνικής επικράτειας από Απρίλιο έως και Νοέμβριο κάθε έτους. Να φύγει η ρήτρα για την ΕΜΑΜ περί «επισκέψιμη κατόπιν συνεννόησης με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας» όπως ακριβώς αναφέρεται στην ιστοσελίδα
https://archaeologicalmuseums.gr/el/museum/5f9a5fe332dc212c48701685/visitable- museum-store-in-makrygialos-pieria
Να γίνουν άμεσα προσλήψεις υπαλλήλων όλων των σχετικών απαιτούμενων ειδικοτήτων, τουλάχιστον εποχιακών και κυρίως αυτό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Πρακτικά φυσικά, χωρίς το κατάλληλο προσωπικό ο συγκεκριμένος χώρος και κανένας χώρος γενικότερα δεν μπορεί να λειτουργήσει και να δεχτεί το κοινό. Όσο μεγάλος κι αν είναι ο υπερβάλλων ζήλος των υπαλλήλων της ΕΦΑ, δυστυχώς δεν αρκούν για να στελεχωθεί η ΕΜΑΜ επαρκώς και να λειτουργήσει ομαλώς, αυτό είναι απολύτως αδύνατο.
Στόχος μας είναι η Επισκέψιμη Μουσειακή Αποθήκη να γίνει ένας αξιοπρεπής και λειτουργήσιμος χώρος φύλαξης, προστασίας, προβολής, ανάδειξης, αξιοποίησης των ευρημάτων της περιοχής από την Προϊστορική έως και τη Βυζαντινή περίοδο και ν’ αποτελέσει ενεργό σημείο αναφοράς όλης της Πιερίας και ευρύτερα της Μακεδονίας. Είμαστε βέβαιοι πως η πλήρης λειτουργία της ΕΜΑΜ θα δώσει τη δυνατότητα ανάκαμψης του τουρισμού και κατ’ επέκταση της τοπικής οικονομίας, η οποία βρίσκεται σε πολύ στάσιμη και κρίσιμη κατάσταση στην εν λόγω περιοχή. Πιστεύουμε πως μια επίσκεψή σας στο χώρο θα κρινόταν αναγκαία, για να δείτε κι εσείς ¨in situ¨ τις ελλείψεις, τα προβλήματα που υπάρχουν και τη γενικότερη εικόνα που αποπνέει το κτίριο εξωτερικά, καθώς και στους εσωτερικούς χώρους του. Είμαστε στη διάθεσή σας για οτιδήποτε επί του θέματος.
Σας ευχαριστούμε για το χρόνο σας
Μετά τιμής,
Μέλη της Πρωτοβουλίας Πολιτών Πιερίας (αλφαβητικά):